Arkiv-detektiv

Gå på opdagelse i kilderne

I dette forløb er kildekritik i fokus: Hvordan skelner man mellem første- og andenhåndskilder? Hvad er tendens og kronologi, og kan  man stole på en erindring? Vi har samlet materiale til 4 opgaver, hvor eleverne prøver kræfter med kildekritik på rigtige kilder.

Forløbet kan enten laves i Byhistorisk Hus, hvor I får alle kilder udleveret i de rigtige, brune arkivkasser, eller I kan printe materialet (links til pdf’er nedenfor) og bruge det hjemme på skolen.

NB! Der er kun materiale til 3 opgaver her på siden (opgave 1, 3 og 4). Opgave 2: Kronologi bygger på billeder, som vi  ikke må publicere på nettet, fordi vi naturligvis følger den nye persondatalov. Vi må derimod gerne bruge billederne, hvis I kommer og laver forløbet her i Byhistorisk Hus.

Om forløbet

Varighed: ca 2 lektioner (det kommer an på, om alle elever laver alle opgaver, eller om opgaverne fordeles på grupper og hvor meget refleksion og diskussion kommer til at fylde)

Klassetrin: Mellemtrin og udskoling

Forberedelse: Arkiv Detektiv kræver, at eleverne har et grundlæggende kendskab til, hvad de enkelte kildekritiske begreber betyder. Rigsarkivet har udviklet en række korte animationsfilm, der ved hjælp af konkrete eksempler forklarer, hvad en første- og andenhåndskilde er, samt hvordan man vurderer tendens og troværdighed. Disse kan med fordel benyttes som forberedelse. Forløbet kræver desuden, at eleverne har en grundviden om Anden Verdenskrig. De skal have hørt om SS samt modstandsfolk, og forstå de elementære politiske forskelle mellem disse grupperinger.

Det er en fordel, hvis klassen på forhånd er inddelt i grupper med tre til fire elever. Hvis I har mulighed, er det ligeledes en fordel at medbringe klassens seneste klassebillede, så der er et eksemplar til hver gruppe.

Vi anbefaler, at I printer vejledninger på forhånd uanset om I kommer i Byhistorisk Hus eller bliver hjemme 🙂

Forløb: Eleverne arbejder i grupper med forskellige opgaver om kildekritik. I Byhistorisk Hus udleverer vi arkivkasser med opgaver, materialer samt vejledninger. Klassens lærer står selv for undervisningen, med mindre andet er aftalt.

BEMÆRK: Forløbet kræver ikke, at alle elever har stærke læsefærdigheder. Mange af opgaverne løses bedst, hvis eleverne fokuserer på overskrifter og årstal i kilderne og ikke gennemlæser hele kilden.